Till "Jag" som kommenterat förra inlägget

2012-03-26

För det första så tycker jag att du kan tala om vem du är när du skriver en sån kommentar. För det andra så undrar jag om vi har träffats, om du känner Alva eftersom du frågar om hon inte borde krypa "mer".. Mer? Hur kan man krypa mer eller mindre, krypa är väl ändå krypa? Alla människor är olika och inte bara barnen, man har olika personligheter och man gillar olika saker och tar därför saker i sin egen takt. Om du nu känner dig ha rätten att säga så om ett barn som du inte känner så undrar jag vad du kan om barns utveckling. Inte mycket verkar det som eftersom ett barn oftast lär sig att gå efter att det har fyllt ett år, att det är enstaka barn som lär sig gå innan dom fyller ett. Jag tycker att du borde läsa på lite innan du säger något.

Detta är taget från 1177s hemsida:

Barns utveckling 10-12 månader

Rörelseförmåga

Många barn kan sätta sig själva och gå med hjälp av att hålla någon i handen. Barn brukar nu ha ganska bra balans och kunna stå en kort stund utan stöd.

Enstaka barn börjar gå utan hjälp redan före ett års ålder. De flesta andra vill ha några månader till på sig. Att gå utan stöd är inte lätt. Barnet ska kunna balansera kroppen, lyfta ena foten och sätta ner den framför den andra. Samtidigt ska barnet flytta sin tyngd från den bakre foten till den främre.

I den här åldern kan många barn

  • sitta stadigt i en barnstol
  • sparka av sig skorna
  • klättra upp och ner i soffor och på stolar.

Man behöver inte tänka så mycket på vad barnet kan eller inte kan. Det finns ingen mening med att försöka skynda på utvecklingen, barn är olika, även syskon emellan. En del barn är nöjda med att kunna krypa och vill hellre sitta och leka än att till exempel resa sig och träna på att gå.

När barnet vill börja klättra kan man visa hur det ska krypa bakåt nerför trappor, sängar och soffor. En vuxen behöver förstås vara med i början.

Sjukt att man ska behöva sätta sig och skriva ett sånt här inlägg men nu kanske DU lär dig nåt.


Kommentarer
Postat av: Lovisa - Mamma till Julius

Om din Alva nu är "efter" enligt den där personen, så ska vi inte ens nämna vad min lilla prins är... Tycker att har man en åsikt så ska man stå för den också! Lågt gjort utav dig, som kallar dig "Jag"!

Inlägget kommenterat 2012-03-26 klockan 15:53:34
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Men fy för sådana människor.. Kan man inte stå för det man skriver och ange sitt namn eller mail/bloggadress så tycker jag att man kan hålla dessa åsikter/funderingar för sig själv.



Alla barn utvecklas i olika takt, det vet varenda människa om.. Eller ja, bör veta om.

Inlägget kommenterat 2012-03-26 klockan 15:53:57
URL: http://dolphin.blogg.se/
Postat av: Nattis

Inte ens värt att lägga ner tid och energi på en sån kommentar...Uppenbarligen är det en väldigt bitter människa som har för många problem själv.



Du är grym Johanna och Alva kunde inte haft en bättre mamma än vad hon har... =)



Styra upp en dejt snart ??



Massa kramar till dig och Alva.

Inlägget kommenterat 2012-03-26 klockan 18:52:30
URL: http://snat.blogg.se/
Postat av: Tina - Minnas mamma

Bra inlägg Johanna! Var såklart tvungen att gå tillbaka och se vad "Jag" skrivit och vilket pucko. Alla är olika, välkommen till världen.



Eftersom jag jobbar med barn ser man hela tiden hur olika barn utvecklas. De flesta barn som inskolades (de var över 1 år!!!) hade preciiis börjat gå och stapplade sig fram. Ett barn gick inte förän h*n var närmare 20 månader, men vad gör det? När h*n började (självklart över 1 år) kunde h*n inte krypa ännu, men det blev människa av den ungen också. H*n fokuserade på andra saker helt enkelt och tyckte inte förflyttning vad så spännande. Visst var h*n lite senare än dom andra barnen men jag var aldrig orolig över att h*n inte skulle börja förlytta sig när h*n kände att det var intressant för just det barnet.



Alva är så perfekt som hon är och utvecklas ju super! Hon lär sig nya saker varje gång jag träffar henne så jag tycker du verkar ha helt rätt inställning Johanna. Du kan det här med Alvas utveckling bättre än någon annan!

Inlägget kommenterat 2012-03-26 klockan 19:56:17
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Tina - Minnas mamma

Men OJ! Hur fick du reda på det? Jämförde du IP adresserna? När jag fick en kommentar om att Minna aldrig har fina kläder på sig (vilken dum och larvig kommentar!), så tittade jag bland mina tidigare kommentarer och skulle se om personen kommenterat "normalt" någon gång och skrivit sitt namn, men jag hittade aldrig vem som skrev det. Trist! Hade gärna velat veta!

Inlägget kommenterat 2012-03-26 klockan 21:23:27
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Mormor till Alva

Ja, glöm den kommentaren och tänk på vad alla andra har skrivit! Och Alva har ju varit tidig med att förstå saker och allt det där med att klappa händerna, vinka etc.

Inlägget kommenterat 2012-03-26 klockan 22:11:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0