Socker eller inte socker, äta eller inte äta?

2012-02-21

Jag vill helst inte att Alva ska äta socker, inte nu när det än så länge är jag som styr vad hon äter men idag fick hon. Jag känner att jag inte klarar av frustrationen en gång till över det här med maten och jag gör i princip vad som helst för att hon ska äta och då också tycka att det är gott såklart. Så idag efter att vi varit på öppna förskolan där det för övrigt var sjukt mycket folk gick vi upp till Ica och jag köpte youghurt till Alva, sån med socker i ja. Det är ju inget svårt val om man tänker, ska jag ge henne nåt med socker i och hon äter det eller ska jag ge henne det vanliga och hon äter det inte? Inget svårt val för mig iaf. Jag köpte små youghurtar från Danonino så en sån och ett halvt smörgåsrån med smör på gick ner till mellis idag, succé säger jag! Ikväll testar vi risgröt med grönsaker som hon älskade förr när hon var kräsen så vi hoppas att den funkar igen. Håll tummarna!



Har jag nåt i mungipan?

Kommentarer
Postat av: Emma Josefine

Vi försöker att inte ge socker alls till vår Alva, skrev ett inlägg om det igår :D hihi. Men jag kan tipsa om yogolino från Nestlé som är yoghurtar utan minsta socker i, superbra och min Alvas favorit :D finns små fruktbägare också som är ett bra alternativ till mellanmål ! Kram och hoppas att det går bättre med maten

Inlägget kommenterat 2012-02-21 klockan 19:46:36
URL: http://emmajosefine.com
Postat av: Tina - Minnas mamma

Minna älskar danonino och äter det nästan varje dag, en sån där liten på ½dl. Hon lever än :)

Inlägget kommenterat 2012-02-21 klockan 22:35:52
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Tina - Minnas mamma

Det jag menar är - ha inte dåligt samvete! Funkar det så funkar det. Jag tror det allra viktigaste är att du som mamma inte gör det till en vana för Alva att få allting sötat med socker eller att få äta sockriga saker under hennes uppväxt. Då tror jag att lite socker då och då inte gör något skada. När man gått och blivit sockerberoende handlar det ju om att man äter socker varje dag och sen inte kan vara utan!

Kim dricker t.ex. 2 LITER cola varje dag och får abstinens när han inte gör det. Ändå är jag inte orolig för att Minna ska få samma för att hon äter en liten danonino... Men det är ju upp till var och en att avgöra såklart :P

Inlägget kommenterat 2012-02-21 klockan 22:38:57
URL: http://hejtina.blogg.se/
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Jag håller tummarna stenhårt!

Inlägget kommenterat 2012-02-21 klockan 23:50:37
URL: http://dolphin.blogg.se/
Postat av: Anna- Mamma och Socionom

Skönt att det funkar, du behöver inte ha dåligt samvete. Det är ju inte så att du proppar i henne socker. Skön bild!:) Kram

Inlägget kommenterat 2012-02-22 klockan 12:27:42
URL: http://frokenstockholmare.blogspot.com
Postat av: pia

Vilken skön bild på gullungen. Kram

Inlägget kommenterat 2012-02-23 klockan 21:38:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0