Usch för majs och potatis

2011-10-02

Stackars min lilla skrutt!

Jag har kommit fram till att hon troligtvis inte tål varken majs eller potatis. Andra gången Alva fick majs så fick hon utslag på kinden och innan dess hade hon fått lite men inte alls så mycket och när hon bara hade lite så hade vi börjat med potatis. Igår fick hon potatis igen och någon timme efter så blommade utslagen upp igen :(

Så nu har vi en smakispaus och kör bara på morgon gröten för att sedan börja om när utslagen har försvunnit. Jobbigt är det här men nu förstår man varför man ska prova en sak i taget för det visar sig verkligen och då gäller det ju att ha koll på vad man har gett henne.

Jag försökte googla om allergier men blev inte speciellt mycket klokare så nu har jag en fråga till er, kanske är det någon som vet. Vad är det i majs och potatis som man kan vara allergisk mot, och finns det något gemensamt ämne i dom? Jag funderade på om det kunde vara något stärkelseämne i dom som man kan vara känslig mot. Nej inte vet jag, snurrig blir man...



Kommentarer
Postat av: Anna-mamma till Vincent

Kanske är det något annat än allergi? Hoppas du kommer fram till vad:)Kram

Inlägget kommenterat 2011-10-02 klockan 19:53:58
URL: http://frokenstockholmare.blogspot.com
Postat av: Kristine

Finns det skummjölkspulver (lr liknande ord) i dem båda? Det minns jag nämndes när Loves hud undersöktes. Kolla innehållsförteckningen. Om du nu inte gör egen puré av färska råvaror för då har jag verkligen ingen aning. Kan ju hoppas att det bara är en första reaktion som försvinner.

Inlägget kommenterat 2011-10-02 klockan 23:28:57
Postat av: Tina - Minnas mamma

Du gör egen, eller? Jag har ingen aning om vad barnmatsburkarna man köper innehåller men jag kan berätta lite om vår "matresa" :)



Minna fick också utslag av smakisarna i början, av typ allt mer eller mindre. Extra mycket av vissa saker - typ ärtor.. Och några andra saker men inte vad jag kommer på såhär på rak arm.. Ärtor innehåller tydligen något som kan vara starkt allergiframkallande så det tycker jag du ska undvika tills hon är äldre!



Men andra saker var det så att dag 1 fick hon inga utslag av potatis, dag 2 fick hon utslag, dag 3 inga utslag, dag 4 fick hon utslag.. Alltså, det var inte riktigt regelbundet men ofta(st) fick hon någon typ av utslag. Alltså små, röda prickar. Får Alva rejält med utslag borde du såklart vara jätteförsiktig(!) men Minna blev prickig av typ allt som sagt.. Potatis, majs, broccoli, mango, morot, sötpotatis - you name it liksom. Prickar, prickar, prickar.. Sen mer prickar än av något annat när hon åt t.ex. ärtor så det har hon bara fått 2 gånger och sen fortfarande inget mer.



I vilket fall hade BVC som vanligt ingen aning så jag googlade en del och kom fram till att jag skulle köra efter filosofin "om det bara rör sig om små prickar, om hon inte svullnar, om hon inte blir dålig i magen eller verkar få ont någonstans så är det lugnt". Ofta blir de ju dåliga i magen eller får magknip när de ätit något de inte tål på riktigt. Jag lärde mig att det är skillnad på att vara 'allergisk' och att vara 'känslig' eller 'överkänslig'. Tydligen är det vanligt att vara lite extra känslig, speciellt i början, och det är egentligen inget farligt. Man kan inte framkalla allergier genom att ge ett födoämne utan är de allergiska så är dom, oavsett om du serverar det eller inte.

Vi serverade allt hon inte verkade må dåligt av att äta och nu blir hon inte prickig av någonting längre.



Jag tror att fenomenet "jag-blir-prickig-av-allt-jag-äter" försvann någonstans runt 6 månader.. Ärtor har vi som sagt fortfarande inte provat men det väntar jag nog med lite till eftersom jag själv är allergisk mot dom... :)



Vet inte om det blev rörigt nu, men det är vad jag lyckats googla fram i alla fall!

Inlägget kommenterat 2011-10-03 klockan 19:22:27
URL: http://hejtina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0