Det kan ta tid att hitta rätt

2011-08-17

Det här med mat är inte Alvas starka sida verkar det som, och jag, jag tycker att det är sjukt jobbigt! Först var det ju problem med amningen och vi började med ersättning och det funkade bra, hon la på sig som hon skulle. Men efter ett tag så började hon äta mindre och ibland ville hon inte äta alls och planade ut lite på viktkurvan igen. Vissa dagar fick hon i sig max 100 ml vid ett mål och ibland bara 50 ml. Nu har jag bytt till napp nr 2 på flaskan och det går lite bättre tycker jag, hon måste ha det tyst och lugnt omkring sig när hon äter annars går det inte alls,  och så vill hon att maten ska vara lite varmare än 37 grader. När man väl har kommit fram till hur hon vill ha det, ja då kan hon dra i sig 200 ml på ett mål. Underbart!

Jag och Sara pratade igår om att det finns folk som kommenterar stora bebisar och deras matvanor men att det känns som att det är totalt förbjudet att kommentera om det är en liten bebis, och det stämmer ju. Jag tycker att det är jättejobbigt att Alva ibland inte vill äta men jag kan ju inte tvinga i henne mat. Och tvärtom då, om man har en stor bebis då, då kan man ju inte låta bli att ge dom mat när dom är hungriga bara för att dom är lite större. Jag skulle gärna se att Alva hade lite mer hull på kroppen så hon klarar sig om hon blir sjuk i höst, för det är ju bra att ha lite att ta av i så fall. Och egentligen, vad är egentligen normalt då undrar jag. Alla är ju olika och så tycker jag att det ska förbli, tänk om vi alla såg likadana ut, vilken tråkig värld vi skulle leva i då. Det här med vikt tycker jag har gått för långt om vi ska tänka så när det gäller våra barn också, huvudsaken är att dom är friska och mår bra!


Vår älskade lilla smalis ♥

Kommentarer
Postat av: Therese- Mamma till Ameah

Lite men oj så naggande god hon är :) Känner verkligen igen mig här Johanna. Jag tror att Alva säkert kommer lägga på sig lite mer när hon börjar med smakisar. Nu när hon äter gröt 2 ggr om dagen med rapsolja i så har hon äntligen börjat lägga på sig mer. Snart har hon lite mer hull men hon kommer nog alltid vara en liten bebis :) Som Ameah.



Kram till er!

Inlägget kommenterat 2011-08-17 klockan 23:09:30
URL: http://mylifeinthai.se
Postat av: Josefine

ja vad kul att du kikade in där, hon gör jättemycket fint som sagt ! och billigt också, 172:- för den mössan tycker jag var som hittat ;) hihi.



en del bebisar är ju liksom bara små till växten, men det betyder ju inte att det är något fel på lilla Alva. Så länge hon får i sig maten och mår bra så är ju allting väl :)

Inlägget kommenterat 2011-08-18 klockan 09:30:17
URL: http://emmajosefine.com
Postat av: Mimmie

helt rätt jojo! testa gröt? Vi ger gröt och det blir han mättare på.

Inlägget kommenterat 2011-08-18 klockan 12:57:26
URL: http://baramimmies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0