Julbröd

2011-12-13

Det som är speciellt med det här brödet är att det bakas med julmust. Det smakar jul! Du kan forma brödet i det format du själv gillar, jag tycker bäst om bull-formatet med en skiva julskinka på. Mums!




Du behöver:


1 paket jäst (à 50 g)
2 flaskor julmust (à 33 cl)
1 dl olja
½ msk salt
4 dl grahams mjöl
8 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke.
Värm julmusten till fingervarmt, 37°C i en kastrull.
Häll lite av musten över jästen och rör tills den löst sig.
Tillsätt resten av musten, olja, salt, grahams mjöl och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen.
Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter.
Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
Ta upp och knåda degen smidig på mjölad arbetsbänk.
Dela degen i ca 25 bitar (för 25 st).
Forma bitarna till släta, avlånga bullar som läggs på bakpappersklädda plåtar.
Strö lite mjöl på bullarna och låt dem jäsa övertäckta ytterligare ca 20 min.
Grädda bullarna mitt i ugnen i 250°C, ca 10 min.
Låt kallna på galler under bakduk.

Njut av en nybakt bulle med en skiva ost eller julskinka på och en kopp te.

Kommentarer
Postat av: pia

Det där ser gott ut. Ska försöka ge mig på ett bak

Inlägget kommenterat 2011-12-13 klockan 22:13:51
Postat av: Josefine

Smarrigt :)

Inlägget kommenterat 2011-12-14 klockan 11:13:58
URL: http://mammatilljolene.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0