Rese berättelse, Finland

2011-07-28

Vi började vår resa med att gå upp kl. 04.00 på onsdags morgonen så Alva hann äta innan vi skulle åka, hon brukar vakna runt 04 så det passade ju bra. Båten gick från Värtahamnen kl. 07.10 och eftersom vi hade bilen var vi tvungna att vara där 06.10. Micke fick åka ombord på båten själv, jag, Alva och min mamma gick ombord via terminalen för att vi skulle slippa krångla med vagnen och det verkade vara ett klokt beslut för det var tydligen väldigt trångt nere på bildäck.



Jag fick vänta en stund vid terminalen innan min mamma kom så jag tog en liten promenad till Finlandsparken som ligger precis vid Silja terminalen.



Jag gick runt en stund med Alva i Finlandsparken tills min mamma dök upp.



Alva sov gott i vagnen under hela tiden och vaknade inte förrän vi hade kommit på båten.



Och så var vi på väg mot Finland. Man kan ju säga att vi hade tur med vädret vilket inte kändes alltför tokigt.



Det finns gott om mysiga öar i skärgården och vissa öar får mig att tänka på reklamen om Grumme såpa som gick förut. Poängen var att den var miljövänlig och vi ska verkligen vara rädda om vår fina natur.



                                                              Min fina man på båten.



Och så var vi framme på hotellet. Byggnaden är väldigt häftigt gjord, alla fönster speglar sig så det ser ut som att det är skog där istället för en stor byggnad. Charmigt!



Alva fick en egen säng på hotellet som hon sov gott i. Hon hade fått plats i vår säng också, den var 240 cm bred, men jag sover så fruktansvärt dåligt när jag har henne bredvid mig så det är toppen att hon kan sova själv.



På torsdagen åkte vi in till stan och gick på en liten shoppingrunda och som vanligt blev det lite grejer till Alva. Men vi shoppade inte bara utan kollade även lite på själva staden Tammerfors.



Mina 2 favoriter på bron ovanför Tammerforsen. Den här staden är verkligen såå fin.



På fredagen var hela ligan utom jag, Alva och min mamma på tivoli. Vi som stannade på hotellet tog en promenad till stan och träffade en kompis till min mamma och åt lunch.

På lördagen var vi en sväng i stan igen och kikade runt lite men hittade inget av intresse då. Efter shoppingen så åkte vi hem till min moster där 3 av mina kusiner också var och med sina barn (2 av dom har barn). Vi fikade när vi kom dit och lite senare bjöd dom också på mat.

Sista kvällen i stan så åkte vi in och åt middag på en texmex restaurang som heter Amarillo. Där fanns det mat för alla smaker och Micke den galmimgen tog nån hemmagjord stark sås till sin mat och han tyckte att den var riktigt stark, tycker han att det är starkt då är det det.



                                                             Förrätt, nachos med salsa dipp.



Första kvällen på spa hotellet så gjorde vi riktig semester och satte oss på balkongen med cider, öl och snacks och bara njöt, skrattade och hade det mysigt.



                                               På tisdagen åkte vi till min mormor och morfars landställe.



                                                                               Vi grillade



                                                                      Badade vid stranden



                               Och senare badade vi även bastu fast Alva fick bada utan bastu.



                                    Efter bastun var vi trötta så vi åkte tillbaka till hotellet.



Väl på hotellet så åt vi lite middag och tog en drink på uteterassen, men bara en för dagen efter skulle det bära av hem mot Sverige igen.



Alva sov hela vägen till Åbo. Det är så skönt att hon tycker att det är okej att åka bil för det gör vi rätt mycket.



Världens stoltaste pappa med världens finaste, underbaraste dotter på båten på väg hem mot Sverige.




Lite smått och gott om vår resa. Vi har haft det toppen och har nästan blivit lite bortskämda med att bo på hotell där man får sängen bäddad varje dag.

Kommentarer
Postat av: Anita

Vilka fina bilder! Kram från mamma:)

Inlägget kommenterat 2011-07-29 klockan 10:02:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0