Pepparkaksmuffins

2011-12-05

Jag fick frågan om hur jag gjorde mina pepparkaksmuffins så jag tänkte att jag slänger upp receptet här så slipper jag skicka runt det :)



Du behöver:

4 ägg
3 dl strösocker
1 dl flytande margarin
5 dl mjöl
4 tsk bakpulver
2½ msk pepparkakskrydda
1-2 dl vatten eller mjölk

Ställ ca 24 muffins formar på en plåt.
Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda mjöl, bakpulver och pepparkakskryddan i en skål.
Vispa ägg och socker poröst i en annan större skål.
Rör sakta ner mjölblandningen.
Rör ner margarinet.
Rör ner vattnet eller mjölken.
Fyll formarna till ungefär hälften och grädda i ugnen ca 10 min.
Prova med en provsticka om muffinsen är klara.

Glasyr
Blanda florsocker med några droppar vatten och rör ihop till en jämn smet. En mer hållbar glasyr får du genom att blanda florsocker med äggvita. Rör ihop 2 dl florsocker med 1/2 äggvita. Gör en strut av smörpapper. Fyll struten med glasyren, klipp ett litet hål i yttersta spetsen och spritsa på pepparkakorna.

Jag köpte färdig glasyr på tub och slapp då lite kladd :)

Kommentarer
Postat av: Sara, mamma till Charlie

Nu har jag bakat! Dom blev jättegoda, råkade bränna dom stora lite (gjorde 12 små och 6 american size) men dom var goda ändå!

Kram!

Inlägget kommenterat 2011-12-05 klockan 17:50:17
URL: http://sarasland.com
Postat av: Josefine - Mamma till Alva

men ÅH så gott. det där måste jag testa :)

Inlägget kommenterat 2011-12-05 klockan 18:49:52
URL: http://emmajosefine.com
Postat av: Mormor

Vad smarriga dom var!

Inlägget kommenterat 2011-12-05 klockan 21:39:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0